Ben jij de Tinkerbell van het bedrijf?
Nee, natuurlijk niet! Jij niet! Maar je kent ze wel, die vrouwelijke collega’s die door het bedrijf lijken te fladderen. Altijd vrolijk, altijd een glimlach, met een soort van zacht roze aura dat hen omgeeft. Los haar, liefst met krullen, of met een schattig speldje dat haar pony uit haar gezicht houdt. Een zachte make-up, liefst in perzikkleuren en bijpassende zachtroze lipgloss. Met schattige sierraden, die een beetje rinkelen als ze beweegt, Winny de Pooh aan haar sleutelbos … of Knorretje. Een hooggesloten genopt pastelkleurig bloesje met pofmouwtjes, kant, bloemetjes en heel misschien nog schoenen met een strikje? En … met wat magische sprankeling als toegift; de zachte stem, de zachte handdruk. Ze houdt haar hoofd een beetje schuin als ze lacht. We vinden haar schattig, lief, een echt meisje- meisje. De schattigheid komt haar poriën uit. Ze is de eerste die haar hand opsteekt als er gevraagd wordt koffie te halen, ze kan de vergaderruimte namelijk makkelijk verlaten want er is toch niemand die haar vraagt de kwartaalcijfers te presenteren …
Waarom worden de Tinkerbell’s onder ons niet aangenomen of gepromoveerd? Door hun performance lijkt het dat ze gedreven worden door een overkill aan emotie, bij tegenslag zijn we bang dat ze in huilen uitbarsten, of ziek thuis gaan zitten ... Ze doen ons denken aan kleine meisjes in de roze fase. Dienend, aangepast, en vooral schattig, heel schattig! Ze zitten in hun schattige kantoor omringt met schattige fotolijstjes, schattige familiefoto’s, schattige accessoires met als toppunt de snoeppot van de afdeling. “Kersen zijn kersen en het is maar goed dat hier geen pitjes inzitten”… die dus!
De boodschap die ze uitzenden laat zich het beste samenvatten in: “Vind me leuk, alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft!” In een van de oefeningen in mijn training vraag ik de deelnemers HET kernwoord te geven wat hen zakelijk het best omschrijft. De mannelijke deelnemers komen met woorden als betrouwbaar, professioneel en kundig, de vrouwelijke deelnemers (uitzonderingen daargelaten) komen veelal met omschrijvingen als toegankelijk, aardig en behulpzaam. Doet het er in het zakenleven toe hoe aardig ik je vind? Ja en nee, zonder sympathie geen connectie, maar er zijn grenzen! Je wordt aangenomen voor je kennis en kunde en dat representeer je helaas niet in een zachtroze bloemetjesjurk …